Tips voor online marketing!

Niet voor niets zijn er hele studies aan gewijd. Online adverteren is lastiger dan je denkt! Evenals boekhouden is  adverteren als ondernemer vaak iets waar je geen tijd of moeite in wil stoppen: je wil gewoon dat het geregeld wordt. Als je er toch voor kiest het zelf te doen, zullen deze tips je op weg helpen!

 

1. Wie is je doelgroep?

Een fundamentele vraag voor iedereen die start met online marketing. De mate van zichtbaarheid van je advertentie maakt niet uit als je niet de goede doelgroep adresseert. Weet je dit niet precies? Begin dan met wie vooral niet jouw doelgroep is. Een exemplarisch voorbeeld: je hoeft jouw vleesspiesen niet te promoten op een website waar vooral vegetariërs actief zijn.

  

2. Klantencontact

Maak gebruik van de kracht van social media! Facebook, instagram, Linkedin, al deze platforms zijn relatief toegankelijk als bedrijf en zorgen voor eenvoudige zichtbaarheid. Zorg dat je op dergelijke platforms een relatie opbouwt met je klanten. Dit kan je doen door open te staan voor feedback. Zorg dat je ook negatieve reacties naar iets positief kan transformeren, blijf vriendelijk en het liefst niet té zakelijk reageren: houd het persoonlijk! Misschien is het ook wel interessant om een mailing list te maken met updates, speciale korting en goede acties. Je klant moet het gevoel krijgen onderdeel te zijn van een selecte groep, luister je klant en verwen hem of haar!

3. Op zoek naar het beste tijdstip

Wanneer zit jouw doelgroep achter de computer? Het zou zonde zijn informatie te verstrekken als niemand het ziet. Het beste tijdstip is sterk afhankelijk voor ieder merk of product. Gelukkig biedt de meerderheid van de social media platforms al veel informatie over de betrokkenheid van je klant, het aantal keer dat je advertentie bekeken is, locale data, leeftijd. Maak gebruik van deze data!

4.Wat is je waarom?

Veel belangrijker dan wat je verkoopt, is waarom je iets verkoopt. Wat is het verhaal achter je product, en voor welk probleem biedt jouw product de oplossing? Vertel een verhaal vanuit jouw waarden en overtuiging. Zo creëer je vertrouwen!

 

5. Stel je budget vast

 

Wat is het budget van je online advertenties? Als je budget maar klein is, zorg dan dat je advertenties recyclebaar zijn. Dus je materiaal zodanig maken dat het op verschillende platforms gedeeld kan worden, en niet steeds aangepast hoeft te worden. Een blog of tekst is een goed voorbeeld.

 

6. Maak gebruik van lokale contacten

Zorg ten eerste dat al je bedrijfsinformatie op Google Maps klopt. Mensen zijn betrokken bij hun wijk: als lokale ondernemer kan je rekenen op de steun van je buurtgenoten. Mits ze je kunnen vinden, natuurlijk! En vraag of deze mensen je goed willen raten. Idealiter leg je ook verbanden tussen andere lokale ondernemers, om naam te krijgen binnen de lokale kring van ondernemers! Ook deze kringen zijn vaak op social media te vinden.

Dit waren mijn tips, hopelijk helpt het je goed op weg!